29 september 2014

Naturarvskompaniet

Nu är jag i en liten by som heter Kloten och ligger utanför Kopparberg på gränsen till Dalarna. Naturarvskompaniet heter företaget vi har praktik på och det är ett ganska litet företag då det bara är en ägare men han håller på med mycket. Han har två campingar där vi hjälper till på den ena. Han har också kanot, kajak, båt och cykeluthyrning så vi har fått hjälpa till vid uthyrning ganska mycket. Och så guidar han en del så förra veckan var vi med och hade en guidetur med kajak för en konferensgrupp. Det var strålande sol och verkligen supermysigt att få paddla igen så det har varit en av de bästa dagarna här. Nästa vecka börjar nattsafari så det ska bli spännande. Fram till nu har han haft bäver och älgsafari men eftersom det inte är säsong så har det inte varit något intresse för det nu när vi varit här. Det är det som är lite tråkigt, att det är lågsäsong, för vi får även vara med och administrera, översätta hemsidan och uppdatera saker tex till naturens bästa som han är medlem i. Annars när det är lite att göra får vi hjälpa till att hugga ved och lite andra grejer. Vi har fällt en hel del träd och håller på att göra enmeterspinnar som vi sen ska ta ut på Bergslagsleden så det ska bli kul att gå den. Den första etappen är 21 km och det är Mikael som äger företaget som har hand om den första delen så vi ska också röja upp så det blir fint.
Det händer även lite andra saker som förra veckan då vi var på Världens barn gala i Kopparberg och igår var vi på en av Sveriges största och äldsta marknader som också var i Kopparberg. Annars har vi naturen utanför huset så vi har varit och plockat massor med blåbär så ikväll blir det blåbärspaj. Vandringsleder finns också men den vi gick idag var lite sisådär märkt för vi gick fel flera gånger och fick verkligen leta för att hitta markeringarna, kändes nästan som att man höll på att gå vilse några gånger men det gjorde vi som tur var inte!
Förberedelserna inför utlandsresan är i full rulle också. Visum ska fixas och försäkringar ska kollas upp. Men det känns bra, även fast jag börjar bli ganska nervös. Det ska verkligen bli ett spännande äventyr!
Internet här i skogen funkar inte alls på min mobiltelefon, ingen täckning har jag heller så jag känner mig ganska isolerad. Som tur är fungerar Gabriels telefon så jag lånar den ibland, men med det sagt så vet jag inte om det kommer att komma någon mer uppdatering under tiden vi är här utan det blir när vi är på Grimman kanske.






Ha det bra allihopa vart ni än är :)


Kramar från Emma

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar