20 september 2014

Garden Route

GARDEN ROUTE

Rebecka, Jakob, Jonna och Charlie bestämde sig för att hyra en bil och göra en road trip längs den berömda Garden Route!

Tisdag 16/9

Startade resan vid Allaboutcars där vi hyrde våran lilla lilla Chevrolet, och fick trycka in packningen till max!
(Det är superbilligt att hyra bil här, 1700 rand för 1v. Vilket är lite mindre än 1000:-)
Vi hade väl inte direkt gjort en hel uppsats undersökning om Garden Route innan vi åkte, utan begav oss ut på vägen ovetandes om vad som komma skall. Men Marike hade tipsat oss om att vi kunde stanna i Victoria Bay, Jeffreys Bay och Knysna och övernatta. Vi följde planen någorlunda och siktade mot att komma fram till Victoria Bay till eftermiddagen. Med en miljard vägbyggen och läskiga rastplatser kom vi tillslut fram på kvällskvisten i Vic Bay.

Med en miljard vägbyggen och läskiga rastplatser kom vi tillslut fram på kvällskvisten i Vic Bay. Och med läskiga rastplatser kan jag bara säga att jag har aldrig sett så många dockor och porslins saker som hos den kvinnan vi stannade och köpte macka hos, dessutom hade hon tagit med sig halva Amsterdam och byggt upp det vid vägkanten..

Det tog oss ca 6 timmar att köra till Vic Bay. Den lilla byn är känd för goda surfing möjligheter, backpackers och vackra vyer. Vi checkade in på ett lyx backpackers gästhus, som var nästan helt nybyggt och hade biljardbord! Det påminde lite om Hitlers hus, Örnnästet tyckte Jakob, och de får man väl bara hålla med om, väldigt fint var de! Pratade lite med ägaren och han sa att han satsade på de backpackers som vill ha lyxigare och fräschare boende, i ett lite lugnare område. Och vi tror att den efterfrågan finns absolut, speciellt eftersom att de är så billigt för oss européer att resa och bo i Sydafrika.

Onsdag 17/9

Efter en kopp kaffe med fantastisk utsikt styrde vi kosan mot Jeffreys Bay.

Det blev många skrik i bilen när det plötsligt dök upp Babianer, Strutsar och Zebror längs vägen. Ibland skrek vi också till för att det var så vacker utsikt, men de kan också vart för att Rebecka inte fick upp sin kamera;)

Vi stannade till i Knysna och åt frukost, mysig by och god frukost! I Jeffreys Bay var vi framme runt 3 tiden och letade runt på massa surf backpackers hostel (J-Bay är surfarnas Mekka!), men tillslut hittade vi ett som passade oss bra. Badade pool och tog de lugnt, planen var att vi skulle surfat och utforskat strandlivet, men de var så dåligt väder och tomt på folk så de blev inget med det. Istället blev det hämtmat och somna tidigt som de pensionärer vi ibland förvånas av att vi är.

Torsdag 18/9

Under tiden Rebecka, Jakob och Charlie var ute och åt frukost hade Jonna såklart lyckats ragga upp en kille vid poolkanten som hade ett sandboarding företag. Detta var något vi alla velat göra länge och också något som många turister gör när de kommer hit och är för rädda för hajarna....

Vi packade ihop våran packning och följde med till sanddynorna. Våran guide Jason gick igenom hur de skulle gå till och hur vi skulle vaxa brädorna för maxxad fart! Livrädda men ändå peppade satte vi igång med att glida ner för dynorna, vissa lite snyggare än andra förstås, hehe.
2 timmar med sköj aktivitet som vi nog alla håller med om skulle kunnas göra om!

Med världens sandigaste bil var planen att vi skulle övernatta i Knysna men vi fortsatte ända till Mossel Bay, dels för att se något nytt och för att ha mindre körtid fredag morgon.
Mossel Bay var mysigt men lika spöklikt och kallt som de andra ställena. Vi har vid det här lagret konstaterat att det skulle vara något varmare och kanske inte lågsäsong?

Middag blev de på den välkända Kingfisher där vi förstås var tvungna att äta musslor!

Fredag 19/9

Hemåt igen! Rebecka och Jakob skulle jobba vid kl 1 så vi susade bara raka vägen hem.

Summa sumarum så var Garden Route en otrolig vacker väg, lätt att köra på och allmänt trevlig. Vi tror nog dock att man ska ha mer tid, bättre väder och köra turen när det är högsäsong. Vi kan definitivt rekommendera sandboarding och ställena vi bodde på som i sig var ganska olika standard på, och att hyra bil är inga problem, glöm bara inte vilken sida du ska köra på ;)