30 september 2014

Kreta!

Hejsan hoppsan!

Då var det dags før mig att uppdatera læget hær från Kreta! (Jag och teknik fungerar dock inte bæst ihop, ursækta norsk/danskt tagentbord, bættre æn grekiskt iaf!)

Vart ska jag børja...

Jag kom hit och var nyfiken på det mesta. De førsta 2 veckorna studerade jag utflykter och såg mig omkring, ibland tillsammans med någon annan ny men oftast sjælv, vilket gjorde att man inte riktigt lærde kænna någon och nær det sedan var dags att ta på sig uniformen och hålla sitt førsta vælkomstmøte så va inte sjælvførtroendet på topp direkt! Det kændes som att jag inte skrattat på flera veckor och jag funderade øver andra praktikplatser hemma... MEN så kom jag æntligen igång och oj vad mycket jag har lært mig! Jag har nu varit hær i næstan 12 veckor har knappt hunnit fundera øver Sverige och livet dær hemma!

Før varje dag som gick så lærde jag mig något nytt, och allt blev så mycket roligare! Efter några veckor skulle jag jobba ihop med min Team Manager, och nær han i slutet på dagen ger mig en massa berøm och sæger att jag verkligen bemøter alla gæster och att jag bara ska fortsætta precis som jag gør - då insåg jag att jag visst passar in hær och att det bara ær att køra på! Såhær i slutet av sæsongen blev alla utsedda till något kul, beroende på hur man varit eller vad man gjort; jag blev "Miss Motivation" ;)

Om bara 1,5 vecka ær det dags før mig att resa vidare - från Blue Star Host på Kreta till Service Guide på Lanzarote! Det kommer bli mer att læra sig, (framførallt på datorer) men ska nog gå bra. De førsta veckorna hær på Kreta var vældigt spænnande och lærorika, om æn lite ensamt, man får se så mycket och gøra en massa utflykter som man aldrig hunnit med som turist på orten.

Førra veckan fick jag besøk av en i klassen, inte vilken som helst utan KLASSENS SNYGGING ;) (ni andra - ni vet att ni också ær vældigt fina) Jag hade satt ihop ett litet semesterprogram till mig och Martin - eftersom han missade besøket på Varbergs Kurort i våras så besækte vi hotell Blue Couples Thalassa Spa, dær det blev bastu, bad och massage.

Dagen dærpå var det dags før mig att ta igen vad jag missat - næmligen att bli klar med dyk certifikatet! Instruktørerna va helt fantastiska, de sa redan innan att jag sjælvklart skulle klara av det och att det va deras jobb att se till att jag klarade det. (Før er som inte vet så hade jag en sak kvar att fixa, ta av masken under vattnet och sen tømma den. Denna øvning ær i dyk 3, och man måste ha 4 godkænda dyk før cert, så jag behøvde æven gøra 2 dyk.) Vi børjade i en pool dær jag gjorde några olika øvningar och sedan klarade jag det. Vad jag vet så gjorde vi vi detta i simhallen i Væxjø, så nær jag sen frågade hur vi skulle gøra i havet så sa de att jag redan va klar och bara behøvde 2 dyk, men de tyckte att det var en bra ide att gøra øvningen i havet också, och nær jag fixade det så kændes det SÅ BRA! :) Inget kallt vatten som satte igång min reflex att dra in ett andetag under vattnet, en mer rørlig våtdrækt och ingen møssa. Det sista dyket gjorde vi med instruktøren som skulle signera mitt certifikat, han sa att det kunde komma nåt "test" under dyket. Mitt under dyket visade han att han inte hade någon luft och sjælvklart delade jag med mig och fattade hans hand/arm! Under dyket fick vi æven prova att blåsa air rings, træna på att visa hur mycket luft det finns kvar, sitta som en svævande Buddah och se handgranater och vapen från andra værldskriget som han hittat før en vecka sedan, så nær han skulle samla ihop dem fick vi simma en bit bort ifall det skulle hænda något. Han sa att de samlar ihop dem och meddelar andra att komma och sprænga dem/ta bort dem, då de flyttas med vågorna och helt pløtsligt kan ligga uppe på land och va fara før lekande barn, troligtvis ær de inte længre aktiva men man vet aldrig.

 

Sedan var det dags før 3 dagars Road Trip længs norra kusten. Vi besøkte både de tyska och de allierades krigskyrkogårdar från 2:a V.Kr, Arkadiklostret dær år 1866 ca 900 grekiska kvinnor och barn sprængde sig sjælva då turkarna va påvæg att inta klostret, den lilla badorten Bali mellan Rethymnon och Heraklion, Agios Nikolaos som ær den størsta byn efter de 3 stæderna på øn, Elounda dær vi tog båt till fortet Spinalonga som senast anvændes som spetælsk koloni på 1900-t, och slutligen den lilla staden Rethymnon.

De allierades gravfælt
Det tyska gravfæltet
Arkadi klostret
Spinalonga
Det finns så mycket jag kan berætta, men både jag och Martin tyckte vældigt bra om den østra delen. Dær var byarna mysiga och allt kændes vældigt "grekiskt", och trots att dær också fanns endel turister så var det inte svenskar eller andra nordiska øverallt som hær i Agia Marina (ca 10 km væster om Chania) dær jag bor.

Hoppas ni orkade læsa mitt långa inlægg, jag ska førsøka uppdatera lite från Lanza om några veckor!

Ha det gott dær ute så længe!
// Sanna


Crete, summer -14 (sittandes nr 4 från høger)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar