06 december 2014

Uppdatering från Lanzarote!

Hejsan hoppsan!

Här rullar allt på i 110 och vips så är det snart Jul och dags för sista kursträffen i Grimslöv!!

Efter att ha känt mig lite osäker på, tja, det mesta, så har jag nu kommit in i de flesta arbetsuppgifter här. Jag trivs jättebra och har fantastiska kollegor i mitt Team. Vi har 2 flygplatsdagar i veckan som jag alltid hoppas få vara med på, sedan brukar jag ha 2 välkomstmöten per vecka och däremellan service och någon liten utflykt. Efter att ha guidat några utflykter och även behövt använda mikrofon på välkomstmötena har min dialekt ändrats ganska mycket. Jag gillar inte alls min småländska/skånska i högtalare, och tycker själv det känns som att jag ska köra fast så fort det kommer ett ord innehållande "R"... Jag träffade faktiskt en skånska i somras som sa att hon aldrig pratade skånska på jobbet, och nu förstår jag varför. Man får även försöka ändra vissa ord så att även de från Norge ska förstå, men det är bra att de danska här har egna välkomstmöten ;) så om jag låter tillgjord är det helt enkelt för att de flesta ska förstå mig och det är enklare att höja sin röst, och nu har jag börjat vänja mig vid det, i alla fall så fort mikrofonen åker fram. Och kanske kan det även vara en "förklädnad", att man kliver in i en roll och vågar lite mer? Vem vet!

Jag är inte helt säker på hur vädret är där hemma i Sverige, men för en vecka sedan hade vi en ordentlig storm här på Lanzarote. Flera flyg blev försenade och det var en ordentlig utmaning, men som med det mesta så ordnar sig allt till slut, även om det inte alltid känns så under tiden. Det blev lång väntan för våra gäster, men vi jobbade i alla fall på så bra vi kunde, vädret är det inte så enkelt att ändra på tyvärr. Mer om detta när vi ses i Grimslöv.

Vädret är inte som i Grekland om sommaren, men väl som en svensk sommar. Temperaturen har sjunkit till omkring 20 grader och solen tittar fram mellan molnen, och jag hoppas att det ska bli 
bättre väder nu efter ca 2 veckor med blåst, regn och storm. Trots att jag kommer sakna fjällen ordentligt i vinter så kan jag inte låta bli att längta till sommaren, och önska att jag kommer tillbaka till Grekland :)

Annars har jag inte så mycket att tillägga för tillfället, man träffar många sköna människor (och såklart endel mindre trevliga - men min grundinställning är för det mesta positiv och det andra får man försöka solla bort), blir bjudna på guide fester eller själva ordnar middagar och har fantastiskt 
roligt, och nu är det slutspurten med allt skolarbete... 

Soliga hälsningar från Lanzarote


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar